Digitaliserat Underhåll
I en tid då företag ständigt strävar efter att öka effektiviteten och minska kostnader är prediktivt underhåll en nyckelkomponent för att uppnå dessa mål. Medan traditionellt underhåll fortfarande har sin plats, är prediktivt underhåll definitivt framtiden för effektivt underhåll och en kraftfull resurs för företag som vill ligga i framkant i dagens affärsvärld.
Digitalisering har spelat en avgörande roll i att möjliggöra och förbättra prediktivt underhåll inom industriella och tekniska sammanhang. Genom att använda avancerade teknologier och digitala verktyg går det att förutsäga och förebygga maskinhaverier och underhållsbehov mer effektivt.
Men att starta en digitaliseringsresa kan vara en komplex process. Med rätt strategi och engagemang kommer det hjälpa ditt företag att öka effektiviteten, minska kostnader och förbättra konkurrenskraften på lång sikt.
I slutet av oktober genomfördes vår första omgång av utbildningen Digitaliserat underhåll. Utbildningen skapar en övergripande förståelse av nya digitala möjligheter samt en uppfattning om hur digitalisering kan appliceras och skapa nytta inom den egna verksamheten.
Två av deltagarna på utbildningen var Mats Ström, Maintenance Engineer, samt Johan Henningsson, Utvecklingsingenjör. Båda från Scania Industrial Maintenance AB:
Bidrog kursen till en djupare förståelse för digitaliseringens potential att bidra till ett bättre underhåll?
Ja. Framför allt att man fick större kunskap om de nya uttryck som är kopplat till digitaliseringen. Samt även erfarenheten från andra företag.
Vilka frågor/fokusområden jobbar ni med just nu inom digitalisering?
Uppkopplingen av ett antal maskiner i vår fabrik i Oskarshamn som kommer att ingå i ett större projekt gemensamt med Södertälje och Luleå.
Vilka vinster ses redan nu med ett mer digitaliserat underhåll ute i verksamheten? Hur ser det ut på längre sikt – t ex 3–5 år?
I dagsläget så har nog inte digitaliserat underhåll slagit igenom. På längre sikt och med ny plattform så kommer den nya informationen att vara ett bra sätt att förhindra störningar i produktionen.
Övriga tankar om utbildningen?
Det var väldigt intressant att lära sig mer om Machine Learning och skillnaden mellan Supervised learning och Unsupervised learning. Digitaliseringstrappan ger en förståelse för de olika steg som behöver tas och det var bra med exempel från verkligt fall och vilka utmaningar som finns i analysarbetet. Och igen – att kursdeltagarna kom från olika företag och branscher med olika erfarenheter och utmaningar.
DIGITALISERAT UNDERHÅLL
Digitalisering är ett flitigt använt begrepp som ger nya möjligheter men vad betyder det konkret för underhållsverksamheten? Vilka termer och begrepp är användbara och vad betyder de, vad är nödvändigt i en digital strategi och vilka är utmaningarna för att lyckas med ett digitaliseringsprojekt?
Utbildningen skapar en övergripande förståelse av nya digitala möjligheter samt en uppfattning om hur digitalisering kan appliceras och skapa nytta inom den egna verksamheten.
Målgrupp
Kursmål
Efter genomförd utbildning ska du:
- Ha en övergripande förståelse av nya digitala möjligheter
- Kunna bilda dig en uppfattning om hur digitalisering kan appliceras inom den egna verksamheten
- Identifiera vilken nytta digitalisering kan ge
- Bli en bättre kravställare mot olika leverantörer av exempelvis tekniska lösningar
Kursstart
23 – 24 oktober (2 dagar) Best Western Plus Park City Solna
Kursledare
Frida Jonforsen, Niklas Eriksson, Charlotte Ödegård
Innehåll
Introduktion digitaliserat underhåll
– Konkret innebörd för underhållsverksamheten
– Möjligheter för underhållsverksamheten
Grundläggande förståelse för begreppen
– Prediktivt underhåll
– Artificiell intelligens
– Internet of things
– Machine learning
– Deep Learning
– Detektera anomalier
Förutsättningar för digitalisering
– Hur maximerar vi nyttjandet av digitaliseringens möjligheter
– Nödvändiga grunder för en digital strategi
Goda exempel på digitalisering
– Lyckade digitaliseringsprojekt från kunder och externa aktörer
– Praktiska erfarenheter och utmaningar
Genomförande av digitalisering
– Aspekter för att lyckas samt för att få ut förväntad nytta
– Förståelse för hur man kan komma i gång och stegvis skapa värde
– Konkret, var tar man det första spadtaget?
– Om man provat på ny teknik i exempelvis en pilot – hur tar man det vidare?