« Bakåt
Tribologi & smörjteknik, del 2
Kursbeskrivning
Lär dig bedöma olika fett- och oljekvaliteter. Beräkna och bestäm rätt smörjmedelsval med hänsyn till varvtal och temperatur.
Med rätt smörjning uppnås stora vinster:
• Minskat slitage och mindre antal fel/ haverier
• Minskad värmeutveckling och energiförbrukning
• Mindre miljöpåverkan
Rätt smörjning betyder att för varje smörjställe fastställs:
• Komponentens slitagetyp
• Varvtal eller hastighet
• Belastningen
• Drifttemperaturen
• Drifttiden
Med ledning av dessa parametrar bestäms vilket smörjmedel som skall användas, hur mycket man bör smörja och med vilka intervaller.
Ladda gärna ner kursplanen genom att klicka här!
Kort repetition från del 1
”Tekniska data” vi ser i smörjmedelsbroschyrerna
Hur mäts:
• Filmstyrka
• Skumning
• Vidhäftning
• Inträngningsförmåga
• Vattenbeständighet
• Traktionstal
• Oxidation
• Mekanisk stabilitet
• Separation m m
Motoroljor
• SAE-systemet
• Klassificeringar för diesel- och bensinmotorer (API, ACEA)
• Framtidens motoroljor – hur ser dessa ut?
• Syntet eller mineral?
Smörjproblem och smörjmedelsegenskaper
• Maskinelement och smörjmedel i samverkan
• Hjälpmedel för dimensionering
• Att bestämma smörjmedelsmängd och kvalitet
• Mineral/syntet
• Hydrauloljor/klassning
• Miljöanpassade smörjmedel
• Fasta smörjmedel
• Grupparbeten - Vi kör testriggar för glidlager, rullning- slager och kugghjul
Smörjning av rullningslager
• Varför behöver rullningslagren smörjas?
• Verkningssätt, konstruktion och smörjfilmsuppbyggnad
• Lagertypernas konstruktion och behov av smörjning
• Fettsmörjning
• Oljesmörjning
• Smörjningens inverkan på lagerlivslängden
• Lager för mycket höga temperaturer
Kursledare: Angelica Uusitalo
Med rätt smörjning uppnås stora vinster:
• Minskat slitage och mindre antal fel/ haverier
• Minskad värmeutveckling och energiförbrukning
• Mindre miljöpåverkan
Rätt smörjning betyder att för varje smörjställe fastställs:
• Komponentens slitagetyp
• Varvtal eller hastighet
• Belastningen
• Drifttemperaturen
• Drifttiden
Med ledning av dessa parametrar bestäms vilket smörjmedel som skall användas, hur mycket man bör smörja och med vilka intervaller.
Ladda gärna ner kursplanen genom att klicka här!
Kursinnehåll
Kort repetition från del 1
”Tekniska data” vi ser i smörjmedelsbroschyrerna
Hur mäts:
• Filmstyrka
• Skumning
• Vidhäftning
• Inträngningsförmåga
• Vattenbeständighet
• Traktionstal
• Oxidation
• Mekanisk stabilitet
• Separation m m
Motoroljor
• SAE-systemet
• Klassificeringar för diesel- och bensinmotorer (API, ACEA)
• Framtidens motoroljor – hur ser dessa ut?
• Syntet eller mineral?
Smörjproblem och smörjmedelsegenskaper
• Maskinelement och smörjmedel i samverkan
• Hjälpmedel för dimensionering
• Att bestämma smörjmedelsmängd och kvalitet
• Mineral/syntet
• Hydrauloljor/klassning
• Miljöanpassade smörjmedel
• Fasta smörjmedel
• Grupparbeten - Vi kör testriggar för glidlager, rullning- slager och kugghjul
Smörjning av rullningslager
• Varför behöver rullningslagren smörjas?
• Verkningssätt, konstruktion och smörjfilmsuppbyggnad
• Lagertypernas konstruktion och behov av smörjning
• Fettsmörjning
• Oljesmörjning
• Smörjningens inverkan på lagerlivslängden
• Lager för mycket höga temperaturer
Kursledare: Angelica Uusitalo
Kursens mål
Deltagarna skall efter kursen kunna:
• Bestämma smörjmedels mängd och -typ
• Bestämma smörjintervaller
• Göra en klassificering av hydraulsystem
• Göra orsaks-/skadeanalyser
• Göra livslängdsbedömningar
• Bestämma smörjmedels mängd och -typ
• Bestämma smörjintervaller
• Göra en klassificering av hydraulsystem
• Göra orsaks-/skadeanalyser
• Göra livslängdsbedömningar
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till smörjtekniker, arbetsledare, smörjare, mekaniker, underhållstekniker samt underhållsingenjörer.
Förkunskaper
Utbildningen kräver att du har gått Tribologi och smörjteknik del 1 eller har motsvarande kompetens.
Efter kursen
Tid
3 dagar, 08:00 - 17:00Pris
Deltagaravgift 14 900 SEK exkl. moms